תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נעסוק בדין חיוב קנס במי שבא על אחת מהעריות.
דף לו ע”א
- ברייתא:
- עריות ושניות אין להן קנס ופיתוי.
- כדעת מי סברה הברייתא:
- פירוש א: כדעת רבי שמעון שמעון התימני, שאלו שאין בהם תפיסת קידושין אין להן קנס, ועריות – חייבי מיתות בי”ד, ושניות – חייבי כריתות. אבל חייבי לאוין יש להם קנס.
- פירוש ב: כדעת רבי שמעון בן מנסיא, ושניות היינו חייבי לאוים. שכיון שאינו יכול לקיימן אין להן קנס.
- כדעת מי סברה הברייתא:
- הממאנת אין לה קנס ופיתוי.
- כדעת רבנן שלקטנה יש קנס. או שסבר כרבי יהודה שנערה יכולה למאן.
- רפרם: מאי ממאנת – הראויה למאן, דהיינו קטנה. וכרבי מאיר.
- איילונית אין לה קנס ופיתוי.
- כדעת רבי מאיר שלקטנה אין קנס, רק בנערה.
- והיוצאת משום שם רע אין לה קנס.
- עריות ושניות אין להן קנס ופיתוי.
- מי שנאמנת בטענת ‘משארסתני נאנסתי’ [כדעת רבן גמליאל] – טוענים לה זאת אף אם לא טענה משום ‘פתח פיך לאילם’.
- בוגרת יש לה טענת דמים אך לא טענת פתח פתוח.
דף לו ע”ב
- סומא לדעת רבי מאיר אין לה טענת בתולים – מפני שנבחטת ע”ג קרקע ואינה יודע להראות לאימה.
- היוצאת משום שם רע – היינו שיצא עליה שם רע בילדותה, אין לה קנס.
- למסקנה – כשבאו עדים שתבעתן לזנות.
- שטרא ריעא אין גובים בו:
- כשבאו עדים שחיפש לזייף.
- משנה: ואלו שאין להן קנס:
- גיורת שפחה ושבויה מעל גיל 3.
- לדעת רבי יהודה – לשבויה יש קנס.
- הבא על חייבי מיתות בי”ד. שיש בו קלבדר”מ.
- גיורת שפחה ושבויה מעל גיל 3.
- לדעת רבי דוסא – שבויה לא נפסלת לאכול בתרומה.
מושגים שלמדנו בדף זה:
- פתח פיך לאילם.
- בוגרת אין לה טענת פתח פתוח אבל יש לה טענת דמים.
- שטר ריעא – אין גובים בו.