תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נעסוק בשאלה האם ישנו חיוב תשלומים במקום שבו יש חיוב מלקות.
דף לב ע”א
- במשנה במכות מבואר שהבא על אחותו חייב מלקות.
- קיימא לן: אין לוקה ומשלם. וא”כ קשה, מדוע במשנתנו כתוב שהבא על אחותו חייב קנס.
- עולא: במשנתנו מדובר כשבא עליה כשהיא נערה, ולכן משלם ואינו לוקה. ואילו במכות מדובר בבוגרת מפותה. או בנערה יתומה מפותה.
- מנין למד עולא שמשלם ואינו לוקה:
- הוא אמינא: מהצד השווה של חובל בחברו [שחומרתו – שחייב בארבעה דברים, וקולתו – שהותר מכללו בבי”ד] ועדים זוממים [שחומרתם – שאינם צריכים התראה, וקולתם – שאין בהם מעשה].
דף לב ע”ב
- ומסקנה:
- גזירה שווה ‘תחת-תחת’ מעין תחת עין.
- רב יוחנן: כשיש חיוב מלקות בפועל [בהתראה] – לוקה ואינו משלם. ובלא התראה – משלם ואינו לוקה.
- מקור דברי רב יוחנן: ‘כדי רשעתו – משום רשעה אחת אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום שתי רשעיות’.
- יוצאים מן הכלל לדעת רב יוחנן:
- חובל בחברו בהכאה שיש בה שוו”פ – ולמדנו מ’כן ינתן בו’. שמשלם ואינו לוקה.
- עדים זוממים בממון – ולמדנו מ’יד ביד’. שמשלם ואינו לוקה.
מושגים שלמדנו בדף זה:
- אין לוקה ומשלם.
- חובל בחברו חייב בארבעה דברים.
- עדים זוממים אינם צריכים התראה.
- משום רשעה אחת אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום שתי רשעיות.