תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נמשיך בסוגיית מלקות ותשלומים.
דף לג ע”א
- מדוע רב יוחנן לא סבר כעולא: כיון שלשיטתו הגזירה שווה ‘תחת-תחת’ אינה מופנית, ונדרשת ללמד חיוב בושת ופגם. [ועולא לומד זאת מ’ונתן האיש השוכב עמה…’ שמדובר רק על הנאת שכיבה].
- רבי אליעזר: עדים זוממים משלמים ולא לוקים, מכיון שאין בהם התראה.
- אביי: הטעם שאינם צריכים התראה – כיון שבאו להעניש שלא בהתראה, ומקיימים בהם ‘כאשר זמם לעשות לאחיו’. [וגם במקום שלא מקיימים ‘כאשר זמם’ – משפט אחד יהיה לכם].
- רב שישא בריה דרב אידי: חובל בחברו משלם – מ’וכי ינצו אנשים… ולא יהיה אסון ענוש ייענש’, ומדובר כשהתרו בו למיתה, ומותרה לחמור הוי מותרה לקל, ובכל זאת משלם.
דף לג ע”ב
- דחיה לדברי רב שישא:
- ממאי שהמותרה לחמור הוי מותרה לקל.
- מנין שמיתה חמורה, אולי מלקות חמור. [אלמלא נגדוה לחנניא מישאל ועזריה פלחי לצלמא. ומסקנה – דודאי מיתה חמורה ממלקות שיש להם קיצבה].
- מנין שמדובר בחיוב מיתה, אולי בחיוב ממון.
- רב יעקב מנהר פקוד: חובל בחברו משלם מ’אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו ונקה המכה’.
- דחיה: ממאי שהמותרה לחמור הוי מותרה לקל.
- ממאי שמדובר בחיוב מיתה בהתראה, שמא בחיוב גלות.
- ריש לקיש: הסבר נוסף למשנתינו – משנתנו כרבי מאיר שלוקה ומשלם.
- ואף לשיטתו – בחיוב מיתה – אמרינן קלבדר”מ.
- ובטביחה ומכירה – כיון שמתחייב גם על ידי אחר, משלם דו”ה. [ורבנן סוברים ששחיטה שאינה ראויה אינה שחיטה].
מושגים שלמדנו בדף זה:
- מותרה לחמור הוי מותרה לקל.
- אלמלא נגדוה לחנניא מישאל ועזריה פלחי לצלמא.
- שחיטה שאינה ראויה אינה שחיטה.