תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נעסוק בספיחי סוגיית ‘לוקה ומשלם’.
דף לד ע”א
- לדעת רבי מאיר: גנב שור וטבח בשבת או לע”ז או שור הנסקל – חייב בתשלומי דו”ה.
- מדובר כשטבח על ידי אחר.
- לדעת חכמים: פטור מתשלומי דו”ה.
- סברו כדעת ר’ שמעון ששחיטה שאינה ראויה אינה שחיטה.
- וסברו כר’ יוחנן הסנדלר – ששחיטה בשבת אסורה באכילה.
- נחלקו רב אחא ורבינא, האם שחיטת שבת אסורה מדאורייתא או מדרבנן.
- לפי הדעה ששחיטה זו אסורה רק מדרבנן – גנב ושחט על ידי אחר בשבת חייב דו”ה גם לרבנן.
- טובח לע”ז – אם כוונתו לעבוד בה מיד, הרי נאסרה בתחילת השחיטה, וכבר אין כאן ממון בעלים.
- שור הנסקל – באופן שהשומר יכול להיפטר על ידי השבתו, ודבר הגורם לממון כממון דמי.
דף לד ע”ב
- רבה: לדעת רבי מאיר, בקנס חייב לשלם אפילו אם מתחייב במיתה. ‘חידוש הוא שחידשה תורה’.
- אכן, אם הגניבה עצמה הייתה תוך כדי איסור שבת, פטור גם על הטביחה. שאם אין גניבה אין טביחה ומכירה. [והוא הדין לגבי בא במחתרת].
- רב פפא: שאל פרה, וטבח אותה בשבת – החיוב הוא בשעת הטביחה.
- רבא:
- הניח להם אביהם פרה שאולה – אינם חייבים באונסיה.
- אכלו את הפרה – משלמים בשר בזול.
- אבל אם הניח להם אביהם קרקעות – משלמים את הפרה מהירושה. [לדעת רב פפא – זה נכון רק בנוגע למקרה שהיורשים עצמם שחטו את הפרה. אבל בנאנסה – פטורים, כי החיוב הוא בשעת האונס].
- לדעת ריש לקיש, גם חייבי מלקות שוגגים פטורים מתשלומים. ולכן הוצרך להעמיד את המשנה כרבי מאיר.
מושגים שלמדנו בדף זה:
- דבר הגורם לממון כממון דמי.
- אם אין גניבה אין טביחה ומכירה.
- בא במחתרת.
- שואל חייב באונסים בשעת האונס.