תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נמשיך לעסוק בהבדלים שבין תשלומי ממון לתשלומי קנס.
דף מב ע”א
- משנה:
- אונס או מפתה שהתחייבו קנס, ומת האב לפני העמדה בדין: הקנס לנערה.
- לאחר העמדה בדין: הקנס ליורשי האב.
- כמו”כ אם בגרה לפני העמדה בדין: הקנס לעצמה.
- לדעת רבי שמעון: האב זוכה בקנס רק בשעת הגביה.
- אבל מעשה ידיה ומציאתה [שהם ממון ולא קנס]: זוכה בהם מיד.
- מחלוקת התנאים לעניין אשם גזילות:
- לדעת רבי שמעון: אונס ומפתה שכפרו ונשבעו לשקר, אינם משלמים קרן חומש ואשם. כיון שאם היו מודים היו פטורים.
- לדעת חכמים: משלמים קרן חומש ואשם על תביעת הממון – תשלומי הבושת והפגם.
- ספיקו של אביי: מה הדין לדעת רבי שמעון אם תבע ממון קנס לאחר העמדה בדין והלה מכחיש. האם דינו כתביעת קנס או כתביעת ממון?
- דעת רבה: דינו כתביעת ממון.
- ראיית אביי מברייתא, שלדעת רבי שמעון פטור מקרבן שבועה. מגזיה”כ.
דף מב ע”ב
- מסקנת רבה: אכן לענין קרבן שבועה אינו כתביעת ממון. אך להורישו לבניו – הוי כתביעת ממון.
- יוצא מן הכלל: תביעת קנס לאונס ומפתה, שאינו זוכה בו עד שעת נתינה. מ’ונתן’.
- אכן, אם בגרה, זוכה בממון משעת העמדה בדין. ואם מתה – אביה יורשה.
- שורש מחלוקת רבי שמעון ורבנן בברייתא: מה עיקר התביעה באונס ומפתה, האם תביעת הממון או הקנס.
מושגים שלמדנו בדף זה:
- חיוב קנס חל בשעת העמדה בדין.
- דין אשם גזילות.