תמצית נושאי הלימוד בדף זה
נמשיך לעסוק במחלוקות רבן גמליאל ורבי יהושע, על סוגיותיהן השונות
דף יג עמוד א
- משנה: “היא אומרת מוכת עץ אני והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את”:
- רבן גמליאל ור”א: נאמנת.
- רבי יוחנן: מקבלת מאתיים. [כרבי מאיר – שמוכת עץ כתובתה מאתיים, וסבר – כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה כתובתה מנה. וקמ”ל שנאמנת אע”פ שאין לה מיגו]
- רבי אלעזר: מקבלת מנה. [כרבנן – מוכת עץ כתובתה מנה. וסבר – כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה אין לה כתובה]
- רבי יהושע: אינה נאמנת.
- רבי יוחנן: ומקבלת מנה. [כנ”ל, לפי שכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה כתובתה מנה].
- רבי אלעזר: אינה מקבלת כלום. [כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה אין לה כתובה].
- משנה: ראוה מדברת עם אחד, ואמרה שהוא כשר. או שראוה מעוברת ואמרה שהעובר כשר:
- רבן גמליאל: נאמנת.
- רבי יהושע: אינה נאמנת.
- מאי מדברת?
- זעירי: נסתרה. [וברישא קמ”ל שגם במדברת אסר רבי יהושע, ואע”פ שאין אוסרים על היחוד – מעלה עשו ביוחסי כהונה לאסור, ובסיפא קמ”ל שגם במעוברת התיר ר”ג].
- רב אסי: נבעלה.[וחדא להכשיר בה, וחדא להכשיר בבתה].
- מלקין על היחוד (מכת מרדות) ואין אוסרין על היחוד (אשה על בעלה בשביל יחוד בעלמא).
דף יג עמוד ב
- קושיות מברייתות כנגד רב אסי:
- ‘נכנסה לסתר או לחורבה’. [ומתרץ רב אסי: בשני המקרים מדובר כשנבעלה, אלא שבסתר רוב כשרים, ובחורבה רוב פסולים].
- ‘זו עדות שהאשה כשרה לה, ורבי יהושע אומר אינה נאמנת’, ונחלקו שם בין במדברת ובין במעוברת.
- שבויה – ודאי נבעלה, שהגויים פרוצים בעריות.
- נסתרה – קרוב לודאי שנבעלה, שאין אפוטרופוס לעריות. [ולכן אין לה מיגו].
- רבי יהושע בן לוי: לדברי המכשיר – מכשיר אפילו ברוב פסולים. ולדברי הפוסל – פוסל אפילו ברוב כשרים.
- מה דינו של הולד לכהונה:
- רבי יוחנן: המכשיר – מכשיר בבתה. והפוסל – פוסל בבתה.
- רבי אלעזר: גם לדברי המכשיר – הבת פסולה לכהונה. [כיון שאין לה חזקת כשרות, וחזקת האם אינה מועילה לבת]
- עשרה כוהנים עומדים ופירש אחד מהם ובעל – הולד שתוקי (היינו שמשתיקין אותו מדין כהונה, שלא יעבוד עבודה ולא יאכל תרומה). כיון שלכהונה צריך ‘זרעו מיוחס אחריו’.
מושגים שלמדנו היום:
- מלקים על היחוד ואין אוסרים על היחוד.
- מעלה עשו ביוחסין.
- רוב עובדי כוכבים פרוצים בעריות.
- אין אפוטרופוס לעריות.
- חזקת האם לא מהניא לבת.
- כהן – צריך שיהיה זרעו מיוחס אחריו.