תמצית נושאי הלימוד בדף זה
נעסוק בסוגיית אלמנת עיסה, וספק שתוקי
דף יד עמוד א
- ארוס וארוסתו:
- אם שניהם מודים שהעובר מהארוס אפילו לדעת רבי יהושע הולד כשר.
- אם הבעל אינו מודה – הלכה כרבן גמליאל שנאמנת אפילו ברוב פסולים בדיעבד.
- העיד רבי יהושע ורבי יהודה בן בתירא על אלמנת עיסה (אלמנת ספק חלל) שהיא כשרה לכהונה – חזקה אישה נישאת בודקת ונישאת. או במקרה שיש תרי ספיקי.
- אך רבן גמליאל חולק על כך (שהרי היא גם טוענת שמא) כי רבן יוחנן בן זכאי גזר שלא להושיב בית דין על כך.
- לדעת רבן גמליאל: טענת ברי היא טענה חזקה אפילו כשיש רק ספק אחד ואילו טענת שמא היא חלשה אפילו כשיש ספק ספיקא [ורבי יהושע חולק וסובר הפוך].
דף יד עמוד ב
- למסקנת הגמרא: לדעת ת”ק כל שם פסול שקוראים לאדם והוא שותק ולא מוחה – האדם פסול, כי שתיקה כהודאה.
- בדעת רבי מאיר יש מחלוקת תנאים אם מכשיר ‘שתוק חלל’ או ‘שתוק ממזר’.
- השגות הראב”ד: “כל אלו שאמרו על שתוקיהן שהם פסולים, לא אמרו אלא בדורות הראשונים… אבל עכשיו השותק על המריבה הוא המשובח”.
מושגים שלמדנו היום:
- אישה נישאת בודקת ונישאת.
- אלמנת עיסה.
- כל פסול דקרו ליה ושתיק פסול.