תמצית נושאי הלימוד בדף זה
נעסוק בדיני רוב וקבוע עד סוף הפרק
דף טו עמוד א
- משנה (סוף דף יד): תינוקת שנאנסה, הולכים אחר רוב אנשי העיר.
- רב אמי: מדובר במקום שיש ‘תרי רובי’, [רוב העיר ורוב סיעה] וגם לדעת רבי יהושע במקרה כזה הולכים אחר הרוב.
- הטעם שאין הולכים אחר רוב אחד – גזירה רוב סיעה אטו רוב עיר, שיש מקרה שהוא ‘קבוע’.
- רק ביוחסין עשו ‘מעלה’, להצריך ‘תרי רובי’.
- “כל קבוע – כמחצה על מחצה דמי, בין לקולא בין לחומרא”. (והמקור לכך הוא מהפסוק “וארב לו וקם עליו”).
- אופנים שבהם נאמר דין זה:
- תשע חנויות מוכרות בשר שחוטה ואחת נבלה, ולקח מאחת מהן.
- תשעה צפרדעים ושרץ, ונגע באחד מהם.
- תשעה שרצים וצפרדע ונגע באחד מהם. [ברה”י טמא וברה”ר טהור].
- זרק אבן לקבוצת אנשים ובהם תשעה ישראלים וכנעני.
- ספק טומאה ברשות היחיד – טמא, ספק טומאה ברשות הרבים – טהור.
- ספק נפשות להקל.
דף טו עמוד ב
- עיר שישראלים ועובדי כוכבים דרים בה – מצא בה תינוק מושלך:
- אם רוב עובדי כוכבים – עובד כוכבים: להאכילו נבלות. [שמואל: אבל מפקחים עליו את הגל, שאין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב].
- אם רוב ישראל – ישראל: להחיותו (רב), ולהחזיר לו אבידה. [רב: אבל לא ליוחסין – בעינן תרי רובי].
- מחצה על מחצה – ישראל: אם נגח שור תם שלו שור של יהודי, שמספק אינו משלם יותר מחצי נזק.
- שור של ישראל שנגח לשור של כנעני – פטור, ושור של כנעני שנגח לשור של ישראל – משלם נזק שלם, וישראל לישראל – תם משלם חצי נזק ומועד משלם נזק שלם.
מושגים שלמדנו היום:
- מעלה עשו ביוחסין.
- כל דפריש מרובא פריש.
- כל קבוע כמחצה על מחצה דמי.
- ספק טומאה ברשות היחיד טמא, ברשות הרבים – טהור.
- ספק נפשות להקל.
- אין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב.
- שור של ישראל שנגח שור של גוי – פטור.
- שור תם משלם חצי נזק.