תמצית נושאי הלימוד בדף זה
נתחיל בס”ד פרק שני – כיצד מבחינים בין נישואי בתולה לנישואי בעולה
דף טז עמוד א
- ‘היא אומרת בתולה נשאתני והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך’:
- אם יש לה עדים שנהגו בחתונתה מנהגי בתולה: האישה נאמנת.
- אם אין עדים: הבעל נאמן אף לדעת רבן גמליאל. כיון שטוען טענת ברי. [אע”פ שרוב נשים בתולות נישאות – ברי, וחזקת ממון עדיפים].
- רבי יהושע: שדה זו של אביך הייתה ולקחתי ממנו – נאמן. הפה שאסר הוא הפה שהתיר.
- דברי רבי יהושע שבמשנה שלנו (שבתחילת פרק שני) מוסבים על דבריו שבפרק ראשון – היא אומרת משארסתני נאנסתי, שאינה נאמנת למרות שיש לה מיגו – כיון שיש שור שחוט לפניך.
- מדוע אין הולכים אחר רוב נשים בתולות נישאות (לפי השיטות שהולכים בממון אחר הרוב. תוס’):
- רוב נשים בתולות נישאות, ומיעוט אלמנות.
- רוב הנישאות בתולות יש להם קול.
- בתולה שאין לה קול – איתרע לה רובא.
דף טז עמוד ב
- מדוע גובה כתובתה על פי העדים, ואין חוששים שתוציא אח”כ את הכתובה:
- רבי אבהו: האישה כותבת שובר לבעל. [ואינו יכול לומר שאינו מוכן לשמור על השובר לעולם]
- רב פפא: מדובר במקום שאין כותבים כתובה, או כשיש עדים שנשרפה הכתובה, ואז ודאי שכותבים שובר.
- מנהגי נישואי בתולה:
- העבירו לפניה כוס יין של תרומה, לבשר ש”זו ראשית כתרומה ראשית”.
- מעבירים חבית יין סתומה. [ובאלמנה פתוחה].
מושגים שלמדנו היום:
- ברי וברי – אין מוציאים ממון חזקתו אפילו כנגד רוב.
- ‘הפה שאסר הוא הפה שהתיר’ – עדיף ממיגו.
- רוב נשים בתולות נישאות.
- רוב הנישאות בתולות יש להן קול.
- ‘אין כותבים שובר’ – המלוה לחברו בשטר ואבד השטר – אינו יכול לכתוב שובר.