תמצית נושאי הלימוד בדף זה
בשיעור היום, נתחיל בס”ד מסכת כתובות.
דף ב עמוד א
* מסכת כתובות, העוסקת בעיקר בדיני הכתובה, מכונה “ש”ס קטן” כיוון שכוללת בתוכה עניינים רבים.
* במשנה מובאת תקנת חכמים ש”בתולה נשאת ליום הרביעי ואלמנה ליום החמישי”.
* הגמרא תבאר, את טעם התקנה – ‘שקדו חכמים על תקנת בנות ישראל שיהא טורח בסעודה שלושה ימים’ (ולכן בתולה לא נישאת ביום ראשון).
* נעסוק בסוגיית המעוכב מחמת אונס לשאת את ארוסתו – הגמרא דנה האם חייב במזונותיה במקרי אונס שונים.
דף ב עמוד ב
סוגיית ‘אונס בגיטין’
* לדעת רבא (בלישנא הראשונה): אין אונס בגיטין (אין טענת אונס מועלת, ולכן אם נתן גט לאשתו על מנת שאם לא יבוא עד זמן פלוני יהא גט ונאנס ולא בא הרי זה גט ואינו יכול לומר אנוס הייתי).
* הגמרא מבררת את המקור לשיטת רבא, ומסקנת הגמרא לבסוף היא שדברי רבא נאמרו מסברא של עצמו (“משום צנועות ומשום פרוצות”).
* לדעת רבא (בלישנא הראשונה): אין אונס בגיטין (אין טענת אונס מועלת, ולכן אם נתן גט לאשתו על מנת שאם לא יבוא עד זמן פלוני יהא גט ונאנס ולא בא הרי זה גט ואינו יכול לומר אנוס הייתי).
* הגמרא מבררת את המקור לשיטת רבא, ומסקנת הגמרא לבסוף היא שדברי רבא נאמרו מסברא של עצמו (“משום צנועות ומשום פרוצות”).