תמצית נושאי הלימוד בדף זה
בשיעור היום נמשיך את סוגיית ‘אונס בגיטין’:
דף ג עמוד א
* נלמד, שישנם מקרים שבהם חז”ל ביטלו את הקידושין למרות שמדאורייתא האישה עדיין מקודשת, וזאת משום ש”כל דמקדש – אדעתא דרבנן מקדש”.
* לדעת רבא (בלישנא השניה): יש אונס בגיטין (טענת אונס מועילה, ולכן אם נתן גט לאשתו על מנת שאם לא יבוא עד זמן פלוני יהא גט ונאנס ולא בא – הגט מבוטל).
* במקום בו בתי דינין קבועים כל יום (כמו קודם תקנת עזרא) – אשה נשאת בכל יום (במקרה שטרח ושקד והכין את הסעודה כראוי).
דף ג עמוד ב
* מסכנה ואילך (שגזרה המלכות הרשעה שבתולה הנשאת ביום הרביעי תיבעל להגמון תחלה, ויש צנועות שמוסרות עצמן למיתה כדי לא להיבעל להגמון) – נהגו העם לכנוס בשלישי ולא מיחו בידם חכמים.
* מחמת האונס מותר לכנוס אשה ביום שני (מהו ‘אונס’? – לדעת רבא: שהכריזו ששר צבא בא לעיר ויקבע שם את מקומו ויחטפו אנשיו את צורכי הסעודה מאשר ימצאו, דעה נוספת: שמת אביו של חתן או אמה של כלה).