תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נעסוק בנאמנות אדם להעיד על יוחסי כהונה.
דף כד ע”א
- משנה:
- שני אנשים המעידים זה לזה שהם כהנים:
- תנא קמא: נאמנים.
- רבי יהודה: אינם נאמנים. אין מעלים לכהונה על פי עד אחד.
- רבי אלעזר: כשאין ערעור מעלים על פי עד אחד.
- רשב”ג: מעלים על פי עד אחד.
- שני אנשים המעידים זה לזה שהם כהנים:
- גמרא: צריכותא לששת המשניות האחרונות:
- שדה זו של אביך הייתה ולקחתיה הימנו: יש דררא דממונא. ומעיד לעצמו.
- כתב ידינו אבל אנוסים היינו: מעידים לעלמא. ואין דררא דממונא.
- אשת איש וגרושה אני: באיסורא.
- נשבתי וטהורה אני: שאם משנישאת באו עדים לא תצא. [ולמאן דמתני ארישא – משום שתי נשים שנשבו].
- שתי נשים שנשבו: אין חוששים לגומלים.
- שני אנשים המעידים לכהונה: פלוגתא דר”י ורבנן.
- ביאור מחלוקת ר”י ורבנן – האם חוששים לגומלים או לא.[וכשיש שנים אין חוששים].
- שני חמרים המעידים זע”ז:
- רב אדא בר אהבה: מוחלפת השיטה, ולרבנן נאמנים ולר”י אינם נאמנים.
- אביי, רבא: שם ר”י מודה שאין חוששים לגומלין משום שרוב עמי הארץ מעשרים.
דף כד ע”ב
- קדר שהניח קדרותיו:
- כשכלי אומנותו בידו: אלו ואלו טמאות.
- כשאין כלי אומנותו בידו: אלו ואלו טהורות.
- בסמוך לרה”ר: החיצוניות טמאות והפנימיות טהורות.
- ביאור נוסף במחלוקת ר”י ורבנן: האם מעלים מתרומה ליוחסין.
- האם מעלים משטרות ליוחסין: רב הונא ורב חיסדא:
- חד אמר: מעלים. [אכולה מילתא קא מסהדי].
- חד אמר: אין מעלים. [אמנה שבשטר הם מעידים].
- האם מעלים מנשיאות כפים ליוחסין: רב חיסדא ורבי אבינא:
- חד אמר: מעלים. [דלא מחציף נפשיה].
- חד אמר: אין מעלים. [שאין זה אלא איסוא עשה].
- הלכתא: רבא: אין מעלים. [וראיה – מהכהנים שלא היה להם שטר יוחסין, שלא חששו שיעלו מנשיאות כפים לתרומה דאורייתא].
מושגים שלמדנו בדף זה:
- רוב עמי הארץ מעשרים.
- מעלים מתרומה ליוחסין.
- מעלים מנשיאות כפיים ליוחסין.
- מעלים משטרות ליוחסים.
- גדולה חזקה.