תמצית נושאי הלימוד בדף זה
היום נעסוק בגדרי עדות על קיום שטרות.
דף כא ע”א
- משנה:
- עד המעיד על חתימתו וחתימת חברו – זהו קיום שטרות לכולי עלמא.
- אם כל עד מעיד על חתימת עצמו בלבד:
- לדעת רבי: צריך לצרף עד נוסף.
- לדעת חכמים: אינו צריך.
- סברת רבי: על כתב ידם הם מעידים. [ולכן צריך שנים על כל חתימה].
- אילו סבר כן מספק – אזי אם מת אחד העדים צריכים שנים מהשוק להעיד על חתימתו ואין העד השני יכול להעיד עם עד נוסף.
- ולמסקנה: רבי סובר כן בתורת ודאי, ולכן העד השני יכול להצטרף עם עד אחר ולהעיד על חתימת חברו.
- סברת רבנן: על מנה שבשטר הם מעידים.
- רב:ולשיטתם אם מת אחד העדים צריכים שנים מהשוק להעיד על חתימתו ואין העד השני יכול להעיד עם עד נוסף.
- אביי: ואם אין שנים מהשוק, מקיימים את עדותו של החי על פי חתימת ידו, והוא ואחר מעידים על חתימת השני.
- לא יחתום על דף ריק כדי שלא יזייפו חתימתו.
- שמואל: הלכה כחכמים. [ואין אומרים הלכה כרבי מחבריו].
- בשטר של יתומים חשש שמואל לבי”ד טועים.
- רב יהודה אמר שמואל: עד ודיין מצטרפים.
- רמי בר יחזקאל: אינם מצטרפים. שהעד מעיד על ההלוואה [כרבנן] והדיין על הקיום.
- עד המעיד על חתימתו וחתימת חברו – זהו קיום שטרות לכולי עלמא.
- אם כל עד מעיד על חתימת עצמו בלבד:
- לדעת רבי: צריך לצרף עד נוסף.
- לדעת חכמים: אינו צריך.
- אילו סבר כן מספק – אזי אם מת אחד העדים צריכים שנים מהשוק להעיד על חתימתו ואין העד השני יכול להעיד עם עד נוסף.
- ולמסקנה: רבי סובר כן בתורת ודאי, ולכן העד השני יכול להצטרף עם עד אחר ולהעיד על חתימת חברו.
- רב:ולשיטתם אם מת אחד העדים צריכים שנים מהשוק להעיד על חתימתו ואין העד השני יכול להעיד עם עד נוסף.
- אביי: ואם אין שנים מהשוק, מקיימים את עדותו של החי על פי חתימת ידו, והוא ואחר מעידים על חתימת השני.
- בשטר של יתומים חשש שמואל לבי”ד טועים.
דף כא ע”ב.
- שלשה שישבו לקיים את השטר ושנים מכירים ואחד אינו מכיר:
- רב ספרא: כל זמן שלא חתמו יכולים השנים להעיד בפניו וחותם. אך אם כבר חתמו, אינו יכול להצטרף לחתימתם.
- ולמסקנה: אסור להם גם לכתוב [ולא רק לחתום] לפני שמעידים כדי שלא יכתבו שקר.
- תלת שמע מינא:
- עד נעשה דיין. [ולמסקנא: זה רק בעדות דרבנן, אבל בעדות החודש דאורייתא – אין עד נעשה דיין].
- דיינים המכירים את החתימות אין צריכים לקבל עדות. [דחיית רב אשי: אולי איפה שהתקיימה הגדה במקצת די בכך]
- דיינים שאינם מכירים חייבים לקבל עדות כל אחד ואחד. [דחיית רב אשי: אולי מספיק בהגדה במקצת].
- רב ספרא: כל זמן שלא חתמו יכולים השנים להעיד בפניו וחותם. אך אם כבר חתמו, אינו יכול להצטרף לחתימתם.
- ולמסקנה: אסור להם גם לכתוב [ולא רק לחתום] לפני שמעידים כדי שלא יכתבו שקר.
- תלת שמע מינא:
- עד נעשה דיין. [ולמסקנא: זה רק בעדות דרבנן, אבל בעדות החודש דאורייתא – אין עד נעשה דיין].
- דיינים המכירים את החתימות אין צריכים לקבל עדות. [דחיית רב אשי: אולי איפה שהתקיימה הגדה במקצת די בכך]
- דיינים שאינם מכירים חייבים לקבל עדות כל אחד ואחד. [דחיית רב אשי: אולי מספיק בהגדה במקצת].
מושגים שלמדנו היום:
- אסור לחתום על דף ריק שלא יבואו לזייף חתימתו.
- יחיד ורבים הלכה כרבים.
- הלכה כרבי מחברו ולא מחבריו.
- אין עד נעשה דיין בעדות דאורייתא.