תמצית נושאי הלימוד בדף זה
ממשיכים בסוגיית ‘הפה שאסר הוא הפה שהתיר’
דף יח עמוד א
- לווה בעדים, שטען פרוע נאמן: המלוה את חבירו בעדים – אינו צריך לפרעו בעדים.
- מנה לאביך בידי ופרעתי מקצת:
- רבי אליעזר בן יעקב: חייב שבועה.
- רבנן: פטור משבועה.
- אין נשבעים על טענת חרש שוטה וקטן.
- מודה במקצת הטענה – ישבע. חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו, ואישתמוטי קא משתמט.
דף יח עמוד ב
- למסקנה ביאור מחלוקת ראב”י ורבנן:
- לדעת ראב”י: אדם אינו מעיז גם בפני בנו של בעל חובו.
- לדעת חכמים: אדם מעיז פניו בפני בנו של בעל חובו.
- משנה: עדים המקיימים את השטר, נאמנים לומר אנוסים/קטנים/פסולי עדות היינו. הפה שאסר הוא הפה שהתיר. ואם לא נזקקים לעדותם – אינם נאמנים.
- רמי בר חמא (למסקנה): בכל מקרה אינם נאמנים להעיד על עצמם שעשו מעשה עוולה. ‘אין אדם משים עצמו רשע’.
- כיון שהגיד העד עדותו בבית דין, שוב אינו יכול לחזור בו או לשנות דבריו ממה שאמר בתחילה.
- עדים החתומים על השטר, אפילו כשחתמו על השטר שלא בפני בית דין, נעשה כמי שנחקרה עדותם בבית דין ושוב אינם יכולים לפסול את השטר.
- העדים שאמרו “כתב ידינו הוא זה, אבל אנוסים (מחמת נפשות אך לא מחמת ממון) היינו, קטנים היינו, פסולי עדות היינו” – הרי אלו נאמנים.
מושגים שלמדנו היום:
- המלווה את חברו בעדים אין צריך לפורעו בעדים.
- מודה במקצת מעצמו – פטור משבועה. – משיב אבידה.
- אין נשבעים על טענת חש”ו.
- חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו.
- כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד.
- עדים החתומים על השטר נעשה כמי שנחקרה עדותם בבי”ד.
- אין אדם משים עצמו רשע.